• Gratis verzending vanaf €50,-
  • 30 dagen bedenktijd
  • Gratis retour

9.71379 beoordelingen

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

    06 / Nov / 2019

    Tekenen dat je tegenstander moe begint te worden

    Tekenen dat je tegenstander moe begint te worden
    Blog

    Iedereen die competitie speelt, weet dat elke wedstrijd mogelijke kansen biedt om te winnen, zelfs als je tegenstander ver voorstaat en je je eigenlijk al halverwege het spel verloren voelt. Als je vanaf het prille begin van de wedstrijd merkt dat je tegenstander in eerste instantie veel meer potentie lijkt te hebben dan jijzelf, is het des te belangrijker om te weten dat er altijd keerpunten komen in de wedstrijd en dat zijn de momenten om het spel weer naar je hand te zetten. Zo’n cruciaal moment is het punt waarop je tegenspeler moe wordt. Het mooie in squash is dat je fysieke conditie net zo bepalend is om te kunnen winnen, dus als hier jouw sterke punt ligt of als je weet dat je hier op korte termijn snel vooruitgang in kunt boeken, dan is het uitermate belangrijk om te letten op de tekenen die onthullen dat je tegenstander moe begint te worden.

    Soms zijn de signalen van vermoeidheid heel duidelijk, maar meestal heb je het in eerste instantie nog niet door. Juist dat punt waarop eigenlijk nog niemand het in de gaten heeft, is jouw kans om je tegenstander flink onder druk te zetten en het spel te domineren.

    Tekenen van vermoeidheid bij squashers

    Het herkennen van de eerste signalen dat je tegenstander moe begint te worden, is een essentieel onderdeel van het bepalen van je strategie. Dit is het moment waarop je moet besluiten wanneer je de aanval moet inzetten en of je je speelstijl moet aanpassen om je voordeel te nemen van andermans zwakte om hiermee de wedstrijd te beslissen. Sommige tekenen van vermoeidheid zijn vrij voor de hand liggend, zoals het harder horen ademen, het steeds opnieuw strikken van de veters van zijn/ haar schoenen of als men er tussen de rally’s door steeds langer overdoet om terug te keren naar het servicevak. Maar vaak zijn de eerste signalen van vermoeidheid veel subtieler en minder opvallend, zeker als een speler behoorlijk in vorm is. Daarom raad ik je aan om van nu af aan eens op te letten of je tegenstander op een gegeven moment:
    •  Langzamer naar de voorkant van de baan beweegt;
    •  Minder volleert;
    •  Probeert het tempo te vertragen;
    •  Probeert de rally sneller dan normaal te winnen;
    •  Korte slagen eerder dan normaal speelt;
    •  Lengteslagen korter stuiteren dan normaal.

    Wat kun je doen als je weet dat je tegenstander moe begint te worden?

    Nu je de eerste tekenen van vermoeidheid bij je tegenstander herkent, kun je daarop je strategie gaan aanpassen. Dit is natuurlijk niet altijd zo eenvoudig, want waarschijnlijk is je tegenstander zo moe door de uitputtende rally's die jullie gespeeld hebben en dat betekent dat jij de vermoeidheid net zo goed zult gaan voelen. Daarom is dit het moment waarop je de aanval moet gaan inzetten en je tegenstander moet overweldigen voordat je zelf uitgeput raakt. Door de schrik van jouw nieuwe aanval verliest je tegenstander moed en wordt jouw eigen vermoeidheid gecamoufleerd waardoor hij of zij veel sneller zal opgegeven als jij nog ogenschijnlijk fit lijkt te zijn. Op het moment dat je er zelf ook doorheen zit, zal je moeten bluffen om alsnog te winnen. Als je wel nog volop energie hebt en de signalen van vermoeidheid bij je tegenstander herkent, dan kun je heel eenvoudig de intensiteit van het spel verhogen.

    Hoe zet je op zo’n moment de aanval in?

    1. Houd je tegenstander in beweging zonder te snel voor het winnende shot te willen gaan.

    Het is belangrijk om de rally's lang te houden. Ga niet voor een winnend shot als de situatie dit niet toelaat, maar wacht geduldig tot er een goede kans komt. Het nog meer uitputten van je tegenspeler heeft nu prioriteit, want kansen komen er vanzelf als je tegenstander volledig door zijn energievoorraad heen is. Als je het spel te snel wilt beëindigen, bestaat de kans dat je punten weggeeft en hierdoor je tegenstander weer terug in de wedstrijd brengt. Je moet hem juist het gevoel geven dat hij geen schijn van kans meer maakt. De balsteeds weer in een open ruimte slaan, is een goede strategie om het voor je tegenstander onmogelijk te maken weer te herstellen.

    2. Sla de bal zo vroeg mogelijk, zodat je tegenstander minder tijd heeft en onder druk blijft staan.

    Eén manier om dit te doen is door de bal te volleren en hem dus niet eerst te laten stuiteren. Daarnaast kun je ook proberen om de bal zo dicht mogelijk bij de voormuur te nemen, zodat je tegenstander nog minder tijd heeft om tussen de slagen te herstellen.

    3. Blijf op je lengtespel letten.

    Als de bal de eerste keer stuitert achter de servicebox, dan zorg je ervoor dat je tegenstander ver achter in de baan blijft en het moeilijk heeft om het spel te domineren en aan te vallen. Op het moment dat je verzwakt en de bal de eerste stuit in het midden van de baan maakt, zal je tegenstander juist jou onder druk gaan zetten en verlies je de controlerende positie.

    Let er de volgende keer dat je competitie of een toernooi speelt eens op of je de eerste tekenen van vermoeidheid bij je tegenspeler kunt herkennen, zodat je hier snel op in kunt spelen. De beste strategie is geduldig te blijven en niet te snel een rally willen beëindigen. Door je tegenstander nog meer uit te putten, komen er vanzelf goede kansen en kun je de punten winnen zonder risico te nemen.

    Andere artikelen die je misschien ook interesseren:
    Haal het maximale uit jezelf tijdens toernooien
    Hoe verbeter je je rackettechniek
    Hoe plan je een goede squashtraining

    Stuur ons een bericht

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Onlangs bekeken

    Het laatste nieuws op ons blog

    • De voordelen van een licht squashracket
      23 / Sep / 2020

      06 / Nov / 2019

      De voordelen van een licht squashracket

    • Zo verbeter je je rackettechniek
      05 / Sep / 2020

      06 / Nov / 2019

      Zo verbeter je je rackettechniek

    • Review Salming Hawk 2
      26 / Aug / 2020

      06 / Nov / 2019

      Review Salming Hawk 2

    • Het belang van goede squashsokken
      24 / Aug / 2020

      06 / Nov / 2019

      Het belang van goede squashsokken

    • Review Dunlop CX Performance Long Backpack
      13 / Aug / 2020

      06 / Nov / 2019

      Review Dunlop CX Performance Long Backpack

    • Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt
      07 / Aug / 2020

      06 / Nov / 2019

      Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt

    • Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher
      03 / Aug / 2020

      06 / Nov / 2019

      Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher

    • Review Tecnifibre Carboflex 125 S
      19 / Jul / 2020

      06 / Nov / 2019

      Review Tecnifibre Carboflex 125 S

    • Het belang van een goede warming-up bij squash
      04 / Jul / 2020

      06 / Nov / 2019

      Het belang van een goede warming-up bij squash

    • Squash de beste sport om gezond te blijven
      03 / Jul / 2020

      06 / Nov / 2019

      Squash de beste sport om gezond te blijven

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
    Squashpoint 9.6 / 10 - 1346 Reviews @ KiYoh