• Gratis verzending vanaf €50,-
  • 30 dagen bedenktijd
  • Gratis retour

9.71379 beoordelingen

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

    Elina - 15 / May / 2018

    Haal het maximale uit jezelf tijdens toernooien

    Haal het maximale uit jezelf tijdens toernooien
    Blog

    Ik ben altijd al dol geweest op het spelen van wedstrijden. Ik speelde mijn eerste squashtoernooi op 13-jarige leeftijd en sindsdien heb ik onvergetelijke momenten beleefd zowel op de baan als daarbuiten. Vlinders in mijn buik voordat ik de baan op ga; De adrenaline giert door mijn lijf als ik mijn teamgenoten hoor juichen in de 5e set;. Een slechte dag hebben en slecht spelen, en mijn rackets op dat moment het liefst willen verkopen om vervolgens te leren van je fouten; Het winnen van mijn eerste nationale titel; Nieuwe plaatsen zien en vrienden maken. De lijst gaat maar door en door en ik zou geen enkele van deze bijzondere momenten willen missen. Naar toernooien gaan leert je niet alleen over squash, maar ook over jezelf.

    Sommige mensen zijn beter in het spelen van competitieve wedstrijden dan anderen. Ze vechten voor elke bal en zien er sterk maar ontspannen uit. Ze hebben hard getraind en weten dat ze in goede vorm zijn. Ze hebben er vertrouwen in. Anderen presteren altijd goed in trainingssessies, maar op het moment dat ze wedstrijden spelen, gaat het ineens minder goed. Het kunnen de zenuwen zijn, of een verkeerde voorbereiding. En daar zal ik in deze blog dieper op in gaan. Met onderstaande tips haal je het maximale uit jezelf tijdens toernooien.

    Zorg dat je niet moe bent van de training

    De meeste spelers nemen een dag of twee vrij voor een toernooi om te zorgen dat ze fysiek hersteld zijn van de training. Als ik zaterdag aan een toernooi begin, kies ik er altijd voor om op donderdag een rustdag in te lassen en op vrijdag een lichte training te doen, zoals solo oefeningen of een paar drills. Het is belangrijk om te weten hoeveel tijd je lichaam nodig heeft om goed te herstellen. Dit is natuurlijk heel persoonlijk en het is ook een leerproces. Als je je moe voelt tijdens de eerste wedstrijd op de eerste toernooidag, dan heb je iets verkeerd gedaan. Soms heb je een korte maar zware training nodig voor het toernooi. Luister enkele dagen voor het toernooi goed naar de tekens die je lichaam je geeft en pas de trainingssessies daar vervolgens op aan.

    Voedsel is brandstof voor je lichaam

    Zorg ervoor dat je de dag voor het toernooi genoeg eet en drinkt en op de dag zelf is het belangrijk uitgebreid te ontbijten zodat je voldoende energie hebt. Het is niet goed om een flinke maaltijd voor de wedstrijd te nemen, want dat kan zwaar op de maag liggen. Ik persoonlijk ontbijt (brood, pap, pannenkoeken en wat fruit, etc.) op de toernooimorgen, ongeveer 3 uur voor de eerste wedstrijd. Dan neem ik ongeveer een uur voor de wedstrijd een banaan of een energiereep. Als ik meerdere wedstrijden op dezelfde dag speel en ik weet dat ik veel energie nodig heb, gebruik ik hersteldranken (ik geef de voorkeur aan dranken die je met water mengt in plaats van de zoete dingen die ze in normale supermarkten verkopen). Ik drink er altijd één direct na de wedstrijd, dan douchen en dan een goede maaltijd eten (mits er een paar uur tussen de wedstrijden zit). Als je de volgende dag speelt, heb je een diner met veel goede koolhydraten nodig. Zorg ervoor dat je geen voordeel weggeeft aan je tegenstander omdat je geen aandacht hebt besteed aan je voeding.

    Vaste routines en rituelen

    Het is belangrijk om het gevoel te hebben dat je er alles aan gedaan hebt om je optimaal voor te bereiden op de wedstrijd of het toernooi. Het opzetten van systematische routines helpt daarbij. Bijna alle atleten hebben zo hun routines en rituelen. Wat neem je als ontbijt, wanneer pak je je spullen in, hoe ziet je warming-up eruit en wanneer plan je deze in, luister je muziek voor de wedstrijd... Routines staan voor een optimale voorbereiding, zowel fysiek als mentaal. Ik weet bijvoorbeeld precies wat ik wil eten als ontbijt op een toernooidag en ook hoe laat ik ontbijt. Ik heb mijn spullen de avond van te voren ingepakt en ervoor gezorgd dat ik de rackets voorzien heb van een nieuwe grip.

    Persoonlijk hou ik er niet van muziek te luisteren voor een wedstrijd, maar veel mensen doen het, en als het je helpt om de best mogelijke mindset te bereiken, neem dan het luisteren van je favoriete muziek op in je voorbereidingsritueel.

    Een ander onderdeel zijn de zogenaamde rituelen en bijgeloof, zoals het dragen van een bepaald polsbandje, blauwe sokken of een wit T-shirt. Dat is niet echt een deel van de voorbereiding, maar veel atleten vertrouwen op hun kleine, magische rituelen.

    Plan een goede warming-up

    Ik ga ongeveer een uur voor de eerste wedstrijd naar de club. Ongeveer 30 minuten voor de wedstrijd zoek ik een lege baan voor mijn warming-up en standaard doe ik altijd een paar solo-routines. Als er geen baan vrij is, zoek ik een rustige plekje op de gang en doe ik daar mijn warming-up. Ik ben positief en zeg tegen mezelf dat ik in een goede conditie ben. Dit alles helpt me om me optimaal voor te bereiden op het toernooi.

    Een goede warming-up is essentieel, verspil de eerste set niet aan dat doel. Persoonlijk vind ik het fijn om oefeningen te doen die mijn hartslag en ademhaling flink verhogen, zodat ik aan het eind van de warming-up een beetje bezweet en licht buiten adem ben. Daarnaast zorgt een warming-uproutine er ook voor dat je meer ontspannen aan de wedstrijd begint.

    "Bespioneer" je tegenstander

    Als je weinig of niets weet over de manier van spelen van je tegenstander, probeer hem of haar dan te zien spelen of oefenen voor de wedstrijd. Zodat je tenminste een idee hebt van zijn / haar sterke en zwakke punten. Zo kun je er alvast over nadenken welke tactiek het beste werkt.

    Als je verliest, verander iets

    Als je een set verliest, moet je iets veranderen. Als je fouten maakt en bijvoorbeeld steeds de tin raakt, sla de bal dan iets hoger en neem niet teveel risico. Als je tegenstander de hele tijd aanvalt, vertraag dan het tempo door de bal zachter maar hoger te raken. Als je tegenstander veel volleys speelt, probeer dan lengteslagen te slaan en vermijd cross courts zodat je tegenstander minder kans heeft om te volleren. Probeer van rol te veranderen met je tegenstander: jij wilt degene zijn die de T beheerst en het spel dicteert. Stap voorwaarts, wees moedig om te volleren. Ervaren spelers analyseren voortdurend wat ze moeten doen. Goede spelers raken niet gefrustreerd, want zolang de wedstrijd nog niet voorbij is, is er hoop. Ze denken ook niet dat de wedstrijd van hen is totdat de laatste rally voorbij is. Grote atleten onderschatten nooit een tegenstander. Een goede tip is om elke rally te beschouwen alsof de stand 0-0 is.

    Na de wedstrijd

    Of je nu gewonnen of verloren hebt, het is handig om te analyseren wat goed ging en wat er mis ging. Idealiter doe je dit met je eigen coach. Elke wedstrijd is een kans om te leren, maar verrassend genoeg nemen maar weinig spelers de moeite om een analyse uit te voeren. Dus, ga zitten met je coach of een vriend die je heeft zien spelen, koop een lekker drankje en neem de wedstrijd nog eens door. Analyseer ook hoe je je voelde op dat moment.

    Toernooien zijn fantastische kansen om te laten zien hoe je vooruit bent gegaan. Zeker als je regelmatig traint, wil je daar tijdens een toernooi de vruchten van plukken. Vergeet niet dat het niet zozeer om winnen of verliezen gaat, maar om het genieten van deze geweldige sport met andere gelijkgestemde mensen. Onderschat echter een goede voorbereiding niet, want het helpt je om het maximale uit jezelf te halen tijdens toernooien en echt te zien hoe ver je kunt komen. Wat het resultaat ook is, je kunt altijd leren.

     

    Misschien vind je de volgende blogs ook interessant:
    Hoe plan je een goede squashtraining
    Waarom je bananen zou moeten eten tijdens het squashen
    Verbeter je mental game met deze belangrijke tip

    Stuur ons een bericht

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Onlangs bekeken

    Het laatste nieuws op ons blog

    • De voordelen van een licht squashracket
      23 / Sep / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      De voordelen van een licht squashracket

    • Zo verbeter je je rackettechniek
      05 / Sep / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Zo verbeter je je rackettechniek

    • Review Salming Hawk 2
      26 / Aug / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Review Salming Hawk 2

    • Het belang van goede squashsokken
      24 / Aug / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Het belang van goede squashsokken

    • Review Dunlop CX Performance Long Backpack
      13 / Aug / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Review Dunlop CX Performance Long Backpack

    • Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt
      07 / Aug / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt

    • Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher
      03 / Aug / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher

    • Review Tecnifibre Carboflex 125 S
      19 / Jul / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Review Tecnifibre Carboflex 125 S

    • Het belang van een goede warming-up bij squash
      04 / Jul / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Het belang van een goede warming-up bij squash

    • Squash de beste sport om gezond te blijven
      03 / Jul / 2020

      Elina - 15 / May / 2018

      Squash de beste sport om gezond te blijven

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
    Squashpoint 9.6 / 10 - 1346 Reviews @ KiYoh