• Gratis verzending vanaf €50,-
  • 30 dagen bedenktijd
  • Gratis retour

9.51598 beoordelingen

    Silena - 10 / Mar / 2018

    Waarom je bananen zou moeten eten tijdens het squashen

    Waarom je bananen zou moeten eten tijdens het squashen
    Blog

    Terwijl ik deze week zat te kijken naar de halve finales van de Canary Wharf Classic zag ik tussen de games een aantal keer bananen naast de squashrackets op de bankjes liggen. Ik realiseerde me toen dat ik dus niet de enige ben die altijd voor een training vlug twee bananen in mijn squashtasstop. Als ook de profs het doen, is het wellicht leuk om in deze blog eens aandacht te besteden aan waarom het zo gezond is om een banaan te eten voor, tijdens of na het squashen.

    De gezondheidsvoordelen van bananen tijdens het squashen

    De unieke mix van vitaminen, mineralen en langzame koolhydraten in bananen zorgen ervoor dat je energielevels tijdens of na een intensieve squashtraining optimaal worden aangevuld. Bananen zijn een uitstekende bron van kalium, magnesium, vitamine C, koper, vitamine B6 en vezels.

    Bij intervalsporten met een hoge intensiteit zoals squash is het belangrijk om 15 minuten tot maximaal een half uur na je training of wedstrijd je verbrande koolhydraten, natrium en kalium aan te vullen. Kalium is belangrijk voor je zenuw- en spierfuncties. Met een hoger kalium level voorkom je tijdens en na het squashen spierkramp. In één banaan zit maar liefst 450 mg kalium en dat is 13% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Alleen al hierom is een banaan de favoriete snack onder topsporters.

    Magnesium is een ander mineraal dat je spieren nodig hebben tijdens het sporten. Als je magnesium level te laag wordt, krijg je eveneens last van kramp, algehele zwakte of spiertinteling. Met het eten van een banaan vul je je magnesiumniveau snel aan, want een banaan bevat 34 mg magnesium en dat is ongeveer 12% van de 400 mg die je dagelijks nodig hebt.

    Daarnaast zijn bananen rijk aan vezels. Eén banaan bevat maar liefst 3 gram vezels. Vezels zorgen ervoor dat de koolhydraten langzaam worden omgezet in suikers en hoe langzamer je bloedsuikerspiegel stijgt, hoe beter. Op deze manier blijft je energieniveau op peil en krijg je minder last van een dip. Het eten van twee bananen tijdens het squashen vermindert de kans dat je de spreekwoordelijke 'man met de hamer' tegenkomt. Dit is het punt waarop al je energie in je lichaam is opgebrand en je niet meer kunt presteren op de baan.

    Een banaan bevat rond de 100 calorieën en 30 gram koolhydraten. Koolhydraten zijn heel belangrijk om je spieren na de inspanning te laten herstellen. Uit onderzoek is gebleken dat je spieren nog sneller en beter herstellen als je koolhydraten in combinatie met eiwitten (proteïnen) tot je neemt. Natuurlijk kun je van te voren een smoothie of eiwitshake maken, maar het kan veel makkelijker. Zorg ervoor dat je naast je bananen altijd een zakje nootjes in je squashtas hebt en eet dat samen met een banaan. Noten als walnoten, cashewnoten, amandelen etc zijn zeer rijk aan proteïnen. Mocht je toch een smoothie van bananen maken, voeg dan wat zaden als chiazaad en lijnzaad toe. Dit zijn ook uitstekende leveranciers van proteïnen die net als noten gemakkelijk en snel door het lichaam worden opgenomen. Noten en zaden zijn tevens een geweldige bron van natrium. Natrium is een ander elementair mineraal dat nodig is voor het herstel van het lichaam na een training. Dit mineraal dat in de volksmond ook wel zout genoemd wordt, helpt om vocht vast te houden. Als je flink transpireert scheidt je lichaam een grote hoeveelheid natrium uit. Het is daarom belangrijk om ook dit mineraal snel aan te vullen na het squashen.

    Tot slot nog een laatste voordeel van bananen voor squashers. Deze gele vrucht is relatief goedkoop en gemakkelijk overal mee maar toe te nemen. In zijn natuurlijke dikke schil is hij goed verpakt, dus in een paar seconden pak je hem van de fruitschaal en stop je hem in je tas. Zo makkelijk is dat.

     

    De volgende artikelen interesseren je mischien ook:
    Verbeter je uithoudingsvermogen met deze 7 superfoods
    Meer energie met de power pannenkoeken van Paul Coll

    Stuur ons een bericht

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Onlangs bekeken

    Het laatste nieuws op onze blog

    • Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt
      17 / Jun / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt

    • Zo stop je met zweten na het squashen
      01 / Jun / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Zo stop je met zweten na het squashen

    • Verschil tussen de Dunlop Pro en de Dunlop Competition Squashbal
      18 / May / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Verschil tussen de Dunlop Pro en de Dunlop Competition Squashbal

    • Haal het maximale uit jezelf tijdens toernooien
      04 / Apr / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Haal het maximale uit jezelf tijdens toernooien

    • Hoe deal je met blessures
      28 / Mar / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Hoe deal je met blessures

    • Tekenen dat het tijd is om je grip te vervangen
      09 / Feb / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Tekenen dat het tijd is om je grip te vervangen

    • Met deze opbouw van je rally win je meer games
      17 / Jan / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Met deze opbouw van je rally win je meer games

    • Dit is wat je moet weten over het bespannen van je racket
      10 / Jan / 2022

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Dit is wat je moet weten over het bespannen van je racket

    • Review Wilson Hyper Hammer 120
      21 / Dec / 2021

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Review Wilson Hyper Hammer 120

    • Zo verbeter je je rackettechniek
      14 / Dec / 2021

      Silena - 10 / Mar / 2018

      Zo verbeter je je rackettechniek

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
    Squashpoint 9.5 / 10 - 1598 Reviews @ KiYoh