• Gratis verzending vanaf €50,-
  • 30 dagen bedenktijd
  • Gratis retour

9.71379 beoordelingen

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

    25 / Feb / 2019

    Hoe ga je om met een nederlaag

    Hoe ga je om met een nederlaag
    Blog

    Ongeacht hoe goed je als speler bent of hoe goed je fysieke en mentale voorbereiding ook is, iedere squasher krijgt vroeg of laat een nederlaag te verwerken. Het is altijd vervelend om een wedstrijd te verliezen, maar je gaat je er nog slechter bij voelen op het moment dat je niet accepteert dat je verloren hebt. Normaal gesproken herstel je fysiek vrij snel, maar de mentale kant van je nederlaag kan soms best een uitdaging zijn. Soms speel je goed en verlies je, andere keren speel je slecht en verlies je. De moeilijkste nederlagen om te verwerken zijn die waarvan je weet dat je niet alles kon geven met alle frustratie, woede en teleurstelling van dien. Als fanatieke squasher weet ik dat verliezen altijd een bepaalde nasleep heeft, maar omdat het een onvermijdelijk onderdeel van de sport is, zul simpelweg moeten leren omgaan met een nederlaag. Het beste wat je kunt doen is ervan te leren, zodat je er sterker en wijzer van wordt.

    Neem de tijd om te reflecteren

    Direct nadat je een nederlaag op de baan geleden hebt, is er vaak de behoefte om even alleen te zijn. Dit hangt veelal af van de verwachtingen die je hebt gegenereerd in de competitie of het toernooi. Er zijn spelers die uren of zelfs twee dagen nodig hebben om hun verlies te boven te komen. Gebruik deze tijd om te reflecteren.

    Vermijd te praten over je nederlaag met mensen die je niet steunen in de sport. Als speler weet ik dat niets zo vervelend is als de onverschilligheid van anderen. Daarom adviseer ik om buiten de squashclub niet te praten over hoe jij je voelt nadat je een belangrijke wedstrijd verloren hebt, want daar ga je je alleen maar slechter door voelen.

    Laat je negatieve gevoelens los voor je aan de analyse begint

    Het is belangrijk om je frustraties los te laten. Dit kun je het beste doen door bij iemand je hart te luchten, bijvoorbeeld bij je coach of je vaste squashmaatje. In ieder geval bij iemand die jou goed kent en ook weet welk doel jij met squash hebt. Zodra je dit gevoel van frustratie kwijt bent, is het tijd voor een korte reflectie waarin je alle details en de gevolgen ervan analyseert. Verliezen is eigenlijk een uitstekende mogelijkheid om te leren! Je kunt namelijk veel meer leren van een nederlaag dan van een overwinning.

    Beoefen mindfulness toegepast op sport

    Er is steeds meer bekend over de grote voordelen van mindfulness voor zowel professionele als niet-professionele spelers op elk sportgebied. Bij mindfulness richt je je aandacht uitsluitend op wat er op dat moment speelt, zonder de gebeurtenissen te vooroordelen of er negatieve gedachtes bij te hebben. Mindfulness is een handig hulpmiddel voor, tijdens en na een wedstrijd. Het kan erg handig zijn als je worstelt met negatieve gevoelens veroorzaakt door een nederlaag.

    Beweging doet wonderen

    Als je een gepassioneerde squasher bent en de sport een deel van je leven is, is er geen betere manier om jezelf op te vrolijken dan te doen wat je het leukst vindt. Heb je even geen zin om de baan op te gaan, begin dan met wat cardio-oefenigen die de productie van endorfine (het beroemde gelukshormoon) op gang brengt waardoor je in no time een stuk positiever tegen alles aankijkt. Is er geen ruimte om te gaan sporten, lees dan een ontspannend boek, maak een flinke wandeling of breng tijd met je familie en vrienden door. Dat zal je zeker opbeuren.

    Alles is relatief

    Ik denk dat het belangrijk is om alles in perspectief te zien: verliezen is onderdeel van elke sport en hoewel het niet leuk is, is het ook niet het einde van de wereld. Wat grote sporters onderscheidt, is dat ze hebben geleerd om nederlagen en teleurstellingen te accepteren en er beter en sterker van te worden. Naarmate je sneller leert om een nederlaag te overwinnen, heb je meer tijd om je voor te bereiden op het volgende toernooi.

    Deze artikelen interesseren je wellicht ook:
    Hoe deal je met blessures
    Haal het maximale uit jezelf tijdens toernooien

    Stuur ons een bericht

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Onlangs bekeken

    Het laatste nieuws op ons blog

    • De voordelen van een licht squashracket
      23 / Sep / 2020

      25 / Feb / 2019

      De voordelen van een licht squashracket

    • Zo verbeter je je rackettechniek
      05 / Sep / 2020

      25 / Feb / 2019

      Zo verbeter je je rackettechniek

    • Review Salming Hawk 2
      26 / Aug / 2020

      25 / Feb / 2019

      Review Salming Hawk 2

    • Het belang van goede squashsokken
      24 / Aug / 2020

      25 / Feb / 2019

      Het belang van goede squashsokken

    • Review Dunlop CX Performance Long Backpack
      13 / Aug / 2020

      25 / Feb / 2019

      Review Dunlop CX Performance Long Backpack

    • Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt
      07 / Aug / 2020

      25 / Feb / 2019

      Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt

    • Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher
      03 / Aug / 2020

      25 / Feb / 2019

      Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher

    • Review Tecnifibre Carboflex 125 S
      19 / Jul / 2020

      25 / Feb / 2019

      Review Tecnifibre Carboflex 125 S

    • Het belang van een goede warming-up bij squash
      04 / Jul / 2020

      25 / Feb / 2019

      Het belang van een goede warming-up bij squash

    • Squash de beste sport om gezond te blijven
      03 / Jul / 2020

      25 / Feb / 2019

      Squash de beste sport om gezond te blijven

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
    Squashpoint 9.6 / 10 - 1346 Reviews @ KiYoh