• Gratis verzending vanaf €50,-
  • 30 dagen bedenktijd
  • Gratis retour

9.71379 beoordelingen

⚡ HET IS NU BLACK FRIDAY BIJ SQUASHPOINT ⚡

⚡ HET IS NU BLACK FRIDAY ⚡

    17 / Mar / 2020

    Verbeter je uithoudingsvermogen met deze 7 superfoods

    Verbeter je uithoudingsvermogen met deze 7 superfoods
    Blog

    Squash is een sport die veel van je lichaam vraagt. Naast techniek draait alles om kracht en snelheid. En om deze twee elementen goed te combineren en vooral vol te houden, wordt er een groot beroep gedaan op je uithoudingsvermogen. Iedere competitiespeler kan waarschijnlijk wel een voorbeeld noemen waarin hij of zij de eerste twee sets van de baan gespeeld werd en zich compleet kansloos voelde ten aanzien van zijn of haar tegenspeler om dan vervolgens in de rest van de wedstrijd een ongelooflijke inhaalslag te plegen en alsnog van die persoon te winnen. En dit puur en alleen omdat diezelfde tegenspeler aan het einde tekort schoot op het gebied van uithoudingsvermogen.

    Nu zijn er natuurlijk tal van mogelijkheden om aan je uithoudingsvermogen te werken zowel op de baan als daarbuiten. Maar vaak wordt door trainers het advies gegeven om vooral aan je conditie te werken in een off-season periode waarin je meer tijd hebt om een goede basis te leggen.

    Maar wat als je midden in het seizoen zit en merkt dat je uithoudingsvermogen tekortschiet en je prestaties hier onder lijden? Naast een aantal trainingen die je op of rondom de baan zelf kunt doen, zoals 'ghosting' en 'court sprints', kun je ook op het gebied van gezonde voeding een heleboel bereiken. Daarnaast kun je een aantal superfoods toevoegen aan je huidige dieet die je uithoudingsvermogen helpen te verbeteren.

    Met de volgende 7 superfoods kun je op een eenvoudige manier en vooral in korte tijd je uithoudingsvermogen verbeteren:

    1. Chiazaad

    Chiazaad is mijn absolute favoriet. Chia stond bij de Azteken al bekend als een superfood om je uithoudingsvermogen een boost te geven. Het gaf de Azteekse krijgers langdurige energie en het uithoudingsvermogen dat ze nodig hadden om oorlog te voeren. Chiazaadjes zijn een uitstekende bron van omega-3-vetzuren en bevatten bovendien veel vezels, eiwitten en een aantal mineralen, waaronder calcium, magnesium en kalium die allemaal even belangrijk zijn voor sporters. Omega 3-vetzuren werken ontstekingremmend en dat bevordert niet alleen een snel herstel, maar werkt ook als letselpreventie. Daarnaast is chiazaad rijk aan antioxidanten en helpt het schommelingen in de bloedsuikerspiegel tegen te gaan waardoor je energie behouden blijft. Tot slot houdt chia water vast en dat voorkomt uitdroging van je lichaam tijdens het squashen. Chiazaadjes voeg je gemakkelijk toe aan bijvoorbeeld een smoothie of havermoudpap of aan je pannenkoeken. Maar als je niet vies bent van de structuur, kun je ook gewoon elke dag een theelepeltje chiazaadjes innemen.

    2. Walnoten

    Walnoten zijn samen met bananende ideale snack voor in de pauze tussen de games door. Een handje walnoten levert meer dan 100 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid plantaardige omega-3 vetten. Walnoten bevatten verschillende unieke en krachtige antioxidanten die slechts in een paar van de gangbare voedingsmiddelen verkrijgbaar zijn. Daarnaast zorgen walnoten voor gezonde bloedvaten, werken ontstekingsremmend, helpen bij gewichtsbeheersing, verbeteren het metabolisme, versterken de botten en verminderen de kans op diabetes type 2.

    3.Quinoa

    Quinoa is niet alleen rijk aan koolhydraten en eiwittenen, maar bevat ook alle negen essentiële aminozuren, die de biochemische functies bevorderen. Quinoa heeft een rijke geschiedenis als het aankomt op sportvoeding. De Inca's gebruikten het al als superfood om het uithoudingsvermogen van hun krijgers te verbeteren en hen te helpen om lange afstanden op grote hoogte te rennen. Quinoa is een goede bron van mangaan, magnesium, ijzer, zink, kalium en calcium. Een quinoasalade is dus de ideale maaltijd om mee te nemen naar een squashtoernooi.

    4. Bessen

    Wetenschappers hebben ontdekt dat een dieet met veel antioxidanten kan helpen bij het herstel van een wedstrijd of training en tevens de kans op spierbeschadiging vermindert. Bosbessen, acaibessen, granaatappels en gojibessen zijn allemaal goede bronnen van antioxidanten. Bovendien zijn bessen een goede bron van vezels en ze zijn gemakkelijk toe te voegen aan je huidige voedingspatroon. Eet een handje tussendoor als gezonde snack, doe ze in een smoothie of strooi ze over je ontbijtgranen. Gedroogde bessen doen ook hun werk als het aankomt op het verbeteren van je uithoudingsvermogen. Dus zorg dat je altijd een zakje gedroogde bessen in je squashtashebt.

    5. Boerenkool

    Boerenkool wordt steeds vaker bestempeld als één van de meest voedzame groenten op aarde. En dat is niet zo gek want deze kool is rijk aan tal van voedingsstoffen zoals vitamine K, magnesium, vitamine C, calcium, foliumzuur, zink en ijzer. Trek de blaadjes van de stengels af en voeg die toe aan je smoothie of salade. Maar je kan er natuurlijk ook een lekkere ouderwetse stamppot van maken.

    6. Hennepzaad

    Persoonlijk ben ik helemaal fan van hennepzaad. Als sporter ben ik altijd opzoek naar gemakkelijk verteerbare proteïnen. En slechts 3 eetlepels hennepzaad bevat 11 gram eiwit. Daarnaast bevatten deze witte zaadjes alle essentiële aminozuren en een scala aan mineralen, waaronder zink, calcium, fosfor, magnesium en ijzer. Niet geheel onbelangrijk is het feit dat hennepzaad een gezonde verhouding heeft van omega-6 en omega-3-vetzuren. Daarnaast bevatten hennepzaden een bijzonder gunstig type omega 6-vet, namelijk GLA, dat ontstekingsremmend werkt en vetverbranding bevordert. Ook deze superfood voeg je eenvoudig toe aan een smoothie, je ontbijtgranen of aan je pannenkoekenmix.

    7. Avocado

    Een betere superfood voor squashers is er niet en ik eet er dan ook elke dag minimaal één, want ze zitten boordevol gezonde vetten. Daarnaast zijn avocado's een goede bron van vitamine K, vitamine B5 en B6, vitamine C, foliumzuur en kalium. Avocado's helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren en hebben een cholesterolverlagende werking waardoor ze de kans op hart- en vaatziekten verminderen. Avocado's zitten niet alleen boordevol voedingsstoffen, maar ze helpen ook voedingsstoffen van andere voedingsmiddelen beter op te nemen. De mogelijkheden om avocado's toe te voegen aan je dieet zijn oneindig: Ik smeer ze op mijn boterham, doe ze in de salade, maak er guacamole van voor in mijn wrap, voeg ze toe aan mijn smoothie of maak er chocoladepudding van.

    Ben jij net als ik een squasher die veel voordelen haalt uit het eten van gezonde voeding en neem je graag een gezonde snack of zelfbereide maaltijd mee als je een toernooi bezoekt, dan biedt een squashtas met een geïntegreerde koelbox uitkomst, want het is wel zo prettig als je eten de hele dag vers en koel blijft. Zo heeft dePrince Tour Challenger 9 Pack een ruim koelvak waar je gemakkelijk een tupperware doos en wat extra snacks in kunt bewaren. De Dunlop CX Performance Long backpack heeft ook een koelvakje, maar in de vorm van een cilinder. Hier kun je prima een flesje met een gezonde smoothie in koel houden of een gezonde wrap en wat snacks.

    Wie squasht, stelt zijn lichaam regelmatig op de proef en het innemen van een extra dosis antioxidanten door middel van superfoods zal je lichaam helpen om sneller te herstellen. Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA tegen vrije radicalen. Dit zijn kleine schadelijke deeltjes die worden geproduceerd tijdens de verbranding van eiwitten, vetten en koolhydraten. Kleine hoeveelheden vrije radicalen heeft het lichaam nodig, maar een overschot kan problemen opleveren doordat vrije radicalen oxidatie (veroudering) veroorzaken. Intensief sporten brengt een verhoogde productie van vrije radicalen met zich mee en daarom is het zo belangrijk om je lichaam te voorzien van voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten. En superfoods als chiazaad, walnoten, quinoa, bessen, boerenkool, hennepzaad en avocado’s zijn een geweldige bron van antioxidanten die je uithoudingsvermogen een boost geven. So give it a try!

     

    De volgende artikelen interesseren je mischien ook:
    Waarom je bananen zou moeten eten tijdens het squashen
    Meer energie met de power pannenkoeken van Paul Coll

     

    Stuur ons een bericht

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Onlangs bekeken

    Het laatste nieuws op ons blog

    • Hoe kies ik het juiste squashracket?
      20 / Nov / 2020

      17 / Mar / 2020

      Hoe kies ik het juiste squashracket?

    • Squash de beste sport om gezond te blijven
      19 / Oct / 2020

      17 / Mar / 2020

      Squash de beste sport om gezond te blijven

    • De voordelen van een licht squashracket
      23 / Sep / 2020

      17 / Mar / 2020

      De voordelen van een licht squashracket

    • Zo verbeter je je rackettechniek
      05 / Sep / 2020

      17 / Mar / 2020

      Zo verbeter je je rackettechniek

    • Review Salming Hawk 2
      26 / Aug / 2020

      17 / Mar / 2020

      Review Salming Hawk 2

    • Het belang van goede squashsokken
      24 / Aug / 2020

      17 / Mar / 2020

      Het belang van goede squashsokken

    • Review Dunlop CX Performance Long Backpack
      13 / Aug / 2020

      17 / Mar / 2020

      Review Dunlop CX Performance Long Backpack

    • Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt
      07 / Aug / 2020

      17 / Mar / 2020

      Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt

    • Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher
      03 / Aug / 2020

      17 / Mar / 2020

      Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher

    • Review Tecnifibre Carboflex 125 S
      19 / Jul / 2020

      17 / Mar / 2020

      Review Tecnifibre Carboflex 125 S

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
    Squashpoint 9.6 / 10 - 1346 Reviews @ KiYoh