• Gratis verzending vanaf €50,-
  • 30 dagen bedenktijd
  • Gratis retour

9.71379 beoordelingen

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

⚡ 3 GRATIS SQUASHBALLEN - vanaf €50,- ⚡

    19 / Jan / 2020

    Zo stop je met zweten na het squashen

    Zo stop je met zweten na het squashen
    Blog

    De uitspraak ‘wie niet zweet op de baan, doet iets niet goed’ spreekt voor de meeste squashers voor zich. Maar wat als je een half uur tot een uur na de training of wedstrijd nog steeds net zo erg transpireert als op de baan? Ik zelf ben iemand die daar veel last van heeft en ook in de clubs zie ik regelmatig squashers nog lang na de prestatie, aangekleed en wel met dikke zweetdruppels op hun hoofd. En dat is soms gewoon niet prettig. Zeker niet als je na het squashen nog een afspraak hebt of terug moet naar je werk. En in de zomer zullen we nog veel meer zweten na het squashen.

    Maar met onderstaande tips zul je merken dat je het zweten na het squashen sneller stopt en je zult je een stuk frisser voelen als je de club verlaat en in de auto of op de fiets stapt op weg naar je volgende afspraak.

    We transpireren om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Door te zweten raak je overtollige warmte kwijt. Op het moment dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat door inspanning, zorgen de zweetdruppeltjes die verdampen op je huid ervoor dat je afkoelt. Om het zweten na het squashen sneller te stoppen, is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaamstemperatuur sneller zakt. En de volgende tips kunnen je daarbij helpen:

    Drink ijswater direct na het squashen

    Uit een onderzoek aan de universiteit van Sydney is gebleken dat thermoreceptoren in je maag invloed hebben op het transpireren van het lichaam. De mensen uit de testgroep die ijskoude dranken nuttigden, bleken tijdens zware inspanning veel minder te transpireren dan mensen die warme dranken dronken. Bestel dus aan de bar in je club een koud drankje met extra veel ijsklontjes en drink deze rustig op. Of leg voordat je gaat squashen je fles water of sportdrank in de vriezer en neem deze bevroren mee in een koeltas naar de baan. Een squashtas met ingebouwd koelvak kan uitkomst bieden als je net als ik ijsdrankjes mee wilt nemen als je gaat squashen. De Prince Tour Challenger 9 Pack en de Dunlop Performance 12 Racket Bag zijn hier goede voorbeelden van.

    Houd je douchetemperatuur onder controle

    Hoewel het na het squashen verleidelijk is om een lekkere warme douche te nemen om je spieren even helemaal te laten ontspannen, is het toch beter om de watertemperatuur net onder je lichaamstemperatuur te houden. Ook het nemen van een ijskoude douche helpt je niet om het overmatig zweten na het squashen te stoppen. Van koud douchen ga je juist nog meer zweten. Ren ook niet meteen van de baan de douche in, maar geef het lichaam even de tijd om uit te zweten terwijl je geniet van je koude drankje.

    Draag losse en luchtige kleding

    Hoewel het op de baan aan te raden valt om sneldrogende synthetische squashkleding te dragen, kun je echter na het douchen beter loszittende katoenen kleding en sokken aantrekken. Katoen is een natuurlijke stof die ademend is waardoor zweet gemakkelijk verdampt en je lichaam sneller afkoelt. Een andere tip is om je shirt of hemd niet in je broek te dragen tot je op je volgende afspraak aankomt. Het dragen van linnen kleding is ook een goede optie in de zomermaanden.

    Koel je polsen af onder de kraan

    Wanneer je merkt dat je het een kwartier na het douchen en aankleden nog steeds te warm hebt, koel dan je polsen af onder de kraan. Het koude water dat over de grote bloedvaten in je polsen stroomt, zorgt ervoor dat je lichaam sneller afkoelt waardoor het transpireren eerder stopt.

    Ben terughoudend met verzorgingsproducten

    Het is beter om niet direct na het douchen vettige of hydraterende verzorgingsproducten als bodylotion, gezichtscrème en haargel te gebruiken. Smeer het liever pas na een half uur op als je lichaam goed is afgekoeld en het zweten gestopt is.

     

    De volgende artikelen interesseren je mischien ook:
    Het belang van een goede warming-up bij squash
    Waarom je bananen zou moeten eten tijdens het squashen
    Hoe plan je een goede squashtraining

     

    Stuur ons een bericht

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Onlangs bekeken

    Het laatste nieuws op ons blog

    • De voordelen van een licht squashracket
      23 / Sep / 2020

      19 / Jan / 2020

      De voordelen van een licht squashracket

    • Zo verbeter je je rackettechniek
      05 / Sep / 2020

      19 / Jan / 2020

      Zo verbeter je je rackettechniek

    • Review Salming Hawk 2
      26 / Aug / 2020

      19 / Jan / 2020

      Review Salming Hawk 2

    • Het belang van goede squashsokken
      24 / Aug / 2020

      19 / Jan / 2020

      Het belang van goede squashsokken

    • Review Dunlop CX Performance Long Backpack
      13 / Aug / 2020

      19 / Jan / 2020

      Review Dunlop CX Performance Long Backpack

    • Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt
      07 / Aug / 2020

      19 / Jan / 2020

      Squashen als het kwik boven de 30 graden stijgt

    • Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher
      03 / Aug / 2020

      19 / Jan / 2020

      Met deze 3 tips word je in no time een betere squasher

    • Review Tecnifibre Carboflex 125 S
      19 / Jul / 2020

      19 / Jan / 2020

      Review Tecnifibre Carboflex 125 S

    • Het belang van een goede warming-up bij squash
      04 / Jul / 2020

      19 / Jan / 2020

      Het belang van een goede warming-up bij squash

    • Squash de beste sport om gezond te blijven
      03 / Jul / 2020

      19 / Jan / 2020

      Squash de beste sport om gezond te blijven

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
    Squashpoint 9.6 / 10 - 1346 Reviews @ KiYoh